Meningkatkan Resiliensi Akademik Mahasiswa dalam Menghadapi Stres Akademik Melalui Afirmasi Positif

Imelda Serliana Siburian, Hendro Hariyanto Siburian

Abstract


In the lecture process, students face academic demands that must be completed well and responsibly. The author found the low level of resilience of level 3 and 4 students at Tawangmangu Theological Seminary due to academic stress. This academic stress is caused by the burden of coursework and campus activities. This writing uses a descriptive qualitative method with a literature approach. The purpose of this writing is an effort to increase the academic resilience of level 3 and 4 students at Tawangmangu Theological Seminary. The results of the writing were that students were found who did not manage academic stress well. So the author offers a solution to increase academic resilience in dealing with academic stress through positive affirmations. Increasing resilience in students can help students to solve the problems they are experiencing. The positive affirmation given by STT Tawangmangu level 3 and 4 students to themselves helps increase students' self-confidence to solve their problems well.

 

Abstrak

Dalam proses perkuliahan mahasiswa mendapatkan tuntutan akademik yang harus diselesaikan dengan baik dan penuh tanggungjawab. Penulis menemukan rendahnya resiliensi mahasiswa tingkat 3 dan 4 STT Tawangmangu yang diakibatkan stres akademik. Stres akademik ini disebabkan beban tugas kuliah dan kegiatan kampus. Penulisan ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan literatur. Tujuan penulisan ini adalah upaya meningkatkan resiliensi akademik mahasiswa tingkat 3 dan 4 STT Tawangmangu. Adapun hasil penulisan adalah ditemukannya mahasiswa yang tidak mengelola stres akademik dengan baik. Sehingga penulis menawarkan solusi untuk meningkatkan resiliensi akademik dalam menghadapi stres akademik melalui afirmasi positif. Meningkatkan resiliensi pada mahasiswa dapat membantu mahasiswa untuk menyelesaikan permasalahan yang sedang dialami, afirmasi positif yang diberikan mahasiswa tingkat 3 dan 4 STT Tawangmangu pada dirinya membantu meningkatkan rasa percaya diri mahasiswa untuk menyelesaikan permasalahannya dengan baik.


Keywords


Academic stress; positive affirmations; resilience; afirmasi positif; resiliensi, stres akademik.

Full Text:

PDF

References


Afransyah, Jazak Yus. Stress? So What?! Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2014.

Aji, Prima Trisna, and Elinda Rizkasari. “Efektifitas Terapi Afirmasi Positif Dan Relaksasi Terhadap Penurunan Tingkat Stres Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Sinektik 4, no. 2 (2023): 196–208.

Andreas B. Subagyo. Pengantar Riset Kuantitatif Dan Kualitatif. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 2004.

Buulolo, Sister, Nelci Kual, Rolan Marthin Sina, and Hendro Hariyanto Siburian. “Pembelajaran Daring: Tantangan Pembentukan Karakter Dan Spiritual Peserta Didik.” PEADA’ : Jurnal Pendidikan Kristen 1, no. 2 (2020): 129–143.

Connor, Kathryn M, and Jonathan R T Davidson. “Development of a New Resilience Scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC).” Depression and Anxiety 18, no. 2 (September 1, 2003): 76–82. https://doi.org/10.1002/da.10113.

Ekwarna, H. Manajemen Konflik Dan Stres. Edited by Bunga Sari Fatmawati. 1st ed. Jakarta Timur, 2018.

Faizah, Faizah, Farica Veronica Marmer, Nadhirah Nurul Aulia, Ulifa Rahma, and Yuliezar Perwira Dara. “Self-Esteem Dan Resiliensi Sebagai Prediktor Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru Di Indonesia.” Persona:Jurnal Psikologi Indonesia 9, no. 2 (2020): 335–352.

Fullerton, Dayna J, Lisa M Zhang Id, and Sabina Kleitman Id. “An Integrative Process Model of Resilience in an Academic Context : Resilience Resources , Coping Strategies , and Positive Adaptation” (2021): 1–22.

Hardiansyah, Hardiansyah, Anindya Pinasthi Putri, Mahesa Diaz Wibisono, Dian Sari Utami, and Diana Diana. “Penyusunan Alat Ukur Resiliensi Akademik.” Psikostudia : Jurnal Psikologi 9, no. 3 (2020): 185.

Islam, Jurnal Kependidikan. “Pengaruh Sikap Resiliensi Pada Masa Pandemi” 1, no. 1 (2020): 1–12.

Kirana, Aulia, Agustini Agustini, and Enka Rista. “Resiliensi Dan Stres Akademik Mahasiswa Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi Di Universitas X Jakarta Barat.” Provitae: Jurnal Psikologi Pendidikan 15, no. 1 (2022): 27–50.

Kumalasari, Dewi. “Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa : Bagaimana Kaitannya Dengan Dukungan Dosen ?” 4, no. 1 (2022): 19–30.

Lestari, Lia. “Memahami Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran Halaman 1 - Kompasiana.Com.” 27 Desember.

Maman R dan Rochmand. Penelitian Tindakan Kelas. Semarang: Uneversitas Negeri Semarang, 2010.

Muhtadi, dr. Indra K. Stres Untuk Hebat Memaknai Dan Memanfaatkan Stres Untuk Menjadi Hebat. Penerbit Duta, 2017.

Muslimin, Zidni Immawan. “Hubungan Antara Berpikir Positif Dan Resiliensi Pada Mahasiswa Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi.” Jurnal Psikologi Integratif 9, no. 1 (2021): 115.

Nashori, Fuad, and Iswan Saputro. Psikologi Resiliensi. Universitas Islam Indonesia, 2021. https://www.researchgate.net/publication/351283333_Psikologi_Resiliensi.

Ningdyah, Anrilia Ema M. “Yuk Kendalikan Stres!” Hermina Palembang. Last modified 2020. https://www.herminahospitals.com/id/articles/yuk-kendalikan-stres.html.

Nurlaila. “Kompensasi Beban Dalam Persfektif Psikologi Islam.” Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (2017): 96–122.

Nurliani. “Studi Psikologi Pendidikan.” Jurnal As-Salam 1, no. 2 (2016): 40.

Rahmi, Fajrina. “Pengaruh Resiliensi Akademik Terhadap Subjective Wellbeing Peserta Didik Di Pondok Pesantren – BPMP Aceh.”

Reivich, K, and A Shatté. The Resilience Factor: 7 Keys to Finding Your Inner Strength and Overcoming Life’s Hurdles. New York: Three Rivers Press, 2003. https://books.google.co.id/books?id=Ons_LmZYdyQC&printsec=frontcover&hl=id#v=onepage&q&f=false.

Rutter, Michael. “The Promotion of Resilience in the Face of Adversity.” In Families Count: Effects on Child and Adolescent Development., 26–52. The Jacobs Foundation series on adolescence. New York, NY, US: Cambridge University Press, 2006.

Sakerebau, Junier. “Memahami Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran” 1, no. 1 (2018): 96.

Salim, Frensen, and Muhammad Muhammad Fakhrurrozi. “Efikasi Diri Akademik Dan Resiliensi Pada Mahasiswa.” Jurnal Psikologi 16, no. 2 (2020): 175.

Sari, Granita Puspa, and Farida Coralia. “Studi Deskriptif Mengenai Stres Akademik Dan Coping Strategy Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UNISBA.” Prosiding Psikologi 5, no. 1 (2019): 141–149.

Sieloff, Magnan Sally, and John W. Creswell. ““Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches".” The Modern Language Journal 81, no. 2 (2006): 256.

Utami, Cicilia Tanti. “Self-Efficacy Dan Resiliensi: Sebuah Tinjauan Meta-Analisis.” Buletin Psikologi 25, no. 1 (2017): 54–65.

Wagnild, Gail M, and Heather M Young. “Development and Psychometric Evaluation of the Resilience Scale.” Journal of Nursing Measurement. US: Springer Publishing, 1993.

Wijoyo, Ir. Padmiarso M. Cara Mudah Mencegah & Mengatasi Stres! Edited by A.S. Bani and Dra. Etty Rochmiyati. Jakarta: Bee Media Indonesia, 2014.

“Arti Kata Afirmasi - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online.”

“Arti Kata Didik - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online.”

“Bangun Resiliensi, Lepaskan Diri Dari Mental Tempe! - SUARA USU.” https://suarausu.or.id/ (n.d.).

“Mengenal Resiliensi Dalam Ilmu Psikologi – Psychology.”

“Principals’ Perceived Relationship between Emotional Intelligence, Resilience, and Resonant Leadership throughout Their Career - ProQuest.”




DOI: https://doi.org/10.46305/im.v4i2.234

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Immanuel indexed by:

               

Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen
Published: Sekolah Tinggi Teologi Sumatera Utara
Website Institusi: stt-su.ac.id
Address: Jl. Sembada No. 32, Titi Rantai, Kec. Medan Baru, Kota Medan, Sumatera Utara 20131
ISSN: 2721-432X (online), 2721-6020 (print).