Membangun Minat Belajar PAK di Rumah: Peran Strategis Orangtua sebagai Role Model Iman
Abstract
A student's interest in learning is influenced by various factors. In particular, there is a problem of low interest in learning about the interest in learning about Christian religious education for grade 5 students at Talenta Elementary School. This happens because the students' parents do not play their role at home. This research uses a descriptive qualitative method with a case study method. The aim of this research is to reveal the role of parents of grade 5 students at SD Talenta at home, and to offer solutions in increasing students' interest in learning in Christian religious education lessons. The results of this research found that there are still many parents of Grade 5 students at SD Talenta who have not performed their roles well. Therefore, researchers suggest that students' parents should play their role as mentors, educators, facilitators, motivators and role models optimally and collaborate with PAK teachers with students' parents in increasing students' interest in learning in Christian religious education lessons.
Keywords
References
Achmad Nood Fatirul. Teori Belajar Dan Konsep Mengajar. surabaya: CV. Jakad Media Publishing, 2018.
Al., Wardha Nilawati et. “Meningkatkan Dorongan Motivasi Ekstrinsik Dan Literasi Keuangan Demi Kemajuan Kualitas Sumber Daya Manusia Di SD Negeri 7 Ketapang - Banyuwangi.” Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti 3, no. 2 (2022): 129–139.
Alifia Nurrahmawati, dkk. Menjadi Guru Profesional Dan Inovatif Dalam Menghadapi Pandemi. Yogyakarta: UAD Press, 2021.
Asriyah, Putri Wardatul, Budi M. Taftazani, and Meilanny Budiarti S. “Peranan Orang Tua Terhadap Perilaku Anak Sebagai Pemirsa Televisi Dirumah.” Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat 3, no. 2 (2016): 155–291.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kemendikbud. “KBBI Kata Pembimbing.” Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa, Kemendikbud. Last modified 2016. Accessed May 11, 2024. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/nul.
Bronfenbrenner, Urie. “Ecology of the Family as a Context for Human Development: Research Perspectives.” Developmental Psychology 22, no. 6 (1986): 723–742.
Dkk, Irene Hendrika Ramopoly. Buku Ajar Psikologi Pendidikan. Jambi: PT. Sonpedia Publising Indonesia, 2024.
Ernida Marbun, Elisabeth Sitepu. Pola Asuh Yudaisme Dan Kerohanian Anak. Tasikmalaya: Edu Publisher, 2022.
H. Hamzah B. Uno. Teori Motivasi Dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006.
J.H. Kelelufna. “Tidak Patut Mendidik Menurut Jalan Yang Patut: Studi Eksegesis Amsal 22:6.” DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 5, no. 1 (2020): 18–36.
Jesika Mantiri, Joubert M. Dame, Devyano Ranti. “Pengaruh Motivasi Orang Tua Dan Fasilitas Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa SMA Negeri 1 Eris.” Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi 2, no. 1 (2021): 46–60.
Julmiati Samoiri, Sandra Rosiana. “Kreativitas Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak.” Jutipa: Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama 1, no. 1 (2023): 81–88.
Junihot M. Simanjuntak. Desain Dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: PBMR ANDI, 2023.
Kemendikbud, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. “KBBI Kata Peran.” Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa, Kemendikbud. Last modified 2016. Accessed May 11, 2024. https://kbbi.kemdikbud.go.id/Entri/Peran.
Kusmarni, Yani. “Studi Kasus.” UGM Jurnal Edu UGM Press 2 (2012): 1–12.
Lita, Sulistyarini, and Supriadi. “Peran Orang Tua Dalam Memotivasi Anak Untuk Berprestasi Di Madrasah Aliyah Gerpemi Kecamatan Tebas.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa 3, no. 8 (2014): 1–11.
Maryati, Ni Made Sudaryani dan Siti. Menjadi Orang Tua Cerdas Dan Bijak Di Era Digital. Bekasi: Mikro Media Teknologi, 2023.
Matondang, Asnawati. “Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar.” Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2, no. 2 (2018): 24–32.
Mudjia Rahardjo. “Triangulasi Dalam Penelitian Kualitatif.” UIN Maulana Ibrahim Malang. Last modified 2010. Accessed February 23, 2025. https://uin-malang.ac.id/r/101001/triangulasi-dalam-penelitian-kualitatif.html.
Mukti, Guntur Hari, Victor Deak, Shania Chukwu, and Sayang Tarigan. “Peran Dan Fungsi Orang Tua Kristen Dalam Pembentukan Iman Anak.” Journal of Industrial Engineering & Management Research 3, no. 6 (2022): 134–139.
Nasrah, Nasrah, Dhevy Puswiartika, Mahfud Mahfud, and Bau Ratu. “Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Teknik Role Playing Dalam Mengembangkan Minat Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD Negeri Umpanga Kabupaten Morowali.” Jurnal Ilmiah Dikdaya 14, no. 1 (2024): 89–97.
Ni Komang Sutriyanti. Mengasah Budi Di Rumah Sendiri Orang Tua Adalah Juru Kunci Pendidikan Agama Dan Budi Pekerti. Bali: Nilacakra, 2023.
Nurhasanah, Siti, and Ahmad Sobandi. “Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal pendidikan manajemen perkantoran 1, no. 1 (2016): 128.
Presiden RI, DPRRI. UU Sistem Pendidikan Nasional No.20. Indonesia: Sekretariat Kabinet Republik Indonesia, 2023.
Putri Wardatul Asriyah, Budi M. Taftazani & dan Meilany Budiarti S. “Peranan Orang Tua Terhadap Perilaku Anak Sebagai Pemirsa Televisi Di Rumah.” Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat 3, no. 2 (2016): 155–291.
Rahman, Sunarti. “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.” In Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0”, 289–302. Gorontalo: Universitas Negeri Gorontalo, 2021.
Ritonga, Nova. “Peran Orangtua Sebagai Pendidik Spiritual Anak Berdasarkan Ulangan 6:4-9 Di Era Revolusi Industri 4.0: Tinjauan Teologis Dan Pedagogis Dalam Pendidikan Agama Kristen.” Mawar Saron: Jurnal Pendidikan Kristen dan Gereja 6, no. 2 (2023): 100–122.
Rizkiyana, Fani, and Safrul Kodri. “Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Indonesia Siswa Di Sekolah Dasar.” Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan 2, no. 3 (2023): 177–185.
Ronal G Sirait. “Sayang Anak...Sayang Anak.” Yogyakarta: PT Kanisius, 2016.
Sahartian, Santy. “Pengaruh Pembinaan Rohani Keluarga Terhadap Karakter Pemuda Berdasarkan Kolose 2: 6-10 Di GBAP Surakarta.” Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 2, no. 1 (2019): 20–39.
Sari, Diana. “Peran Orangtuan Dalam Memotivasi Belajar Siswa.” Prosiding Seminar Nasional 20 Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang 25 November 2017, no. November (2017): 1–43.
Siburian, Hendro Hariyanto, and Seliyah Seliyah. “Upaya Membangun Kedisiplinan Belajar Peserta Didik.” Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 4, no. 2 (2023): 393–408.
Silitonga, Jekoi. Parenting Leadership: Mengembangkan Kepemimpinan Dalam Gereja Sebagai Orangtua Rohani Bagi Jemaat. Yogyakarta: ANDI, 2017.
Tobing, Lasmaria Lumban. “Hubungan Pola Asuh Orangtua Kristen Dengan Perilaku Anak Di Sekolah.” Ginosko: Jurnal Teologi Praktika 1, no. 1 (2019): 1–13.
Ulfiah dan Jamaluddin. Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: Kencana, 2022.
Widodo. Kolaborasi Pemerintahan, Swasta Dan Warga Sipil Dalam Pengendalian Pencemaran Dan Kerusakan DAS. Makassar: PT. Nas Media Pustaka, 2023.
Zai, Erwin, Yanuar Ada Zega, and Nikarni Zai. “Implementasi Pendidikan Agama Kristen Melalui Family Education.” Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 5, no. 1 (2023): 125–137.
Zega, Yunardi Kristian. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga: Upaya Membangun Spiritualitas Remaja Generasi Z.” Luxnos 7, no. 1 (2021): 105–116.
DOI: https://doi.org/10.46305/im.v6i1.342
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Immanuel indexed by:
Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen
Published: Sekolah Tinggi Teologi Sumatera Utara
Website Institusi: stt-su.ac.id
Address: Jl. Sembada No. 32, Titi Rantai, Kec. Medan Baru, Kota Medan, Sumatera Utara 20131
ISSN: 2721-432X (online), 2721-6020 (print).